Synlig tannkjøtt

Reduksjon av synlig tannkjøtt

Sjeneres du over at tannkjøttet vises når du smiler eller ler?

Smil er et sunnhetstegn, og ved å smile vil du føle flere positive følelser. Smil og positiv energi smitter over på andre, på lik linje som negativ energi og dårlig stemning trekker andre ned. Når man smiler frigjøres det signalstoffer i amygdala som gjør det glad, og derfor bør man smile så ofte man kan. Det er imidlertid ikke alle som er komfortabel med å smile av ulike årsaker. Noen opplever dette som skjemmende, og avstår derfor fra å smile, eller smiler ved å skjule munnen bak en hånd.

Hvis leppen ikke er bred nok til å dekke tannkjøttet når man smiler, kan en behandling leppefiller øke volumet på leppene, slik at mindre av tannkjøttet vises når man smiler.

Hvis det vises mye tannkjøtt når man smiler, kan det være forårsaket av at muskelen "levator labii superioris alaeque nasi" (LLSAN) er overaktiv. Muskelen er festet til leppene og kinnbeina, og trekker overleppen oppover når man smiler, slik at tannkjøttet blir synlig.

Alle behandlere på Vanity Beauty Clinic har betydelig kompetanse på kosmetiske skjønnhetsbehandlinger. Vi har betydelig erfaring på behandlinger som kan redusere synlig tannkjøtt når man smiler.

Effektiv og skånsom behandling av synlig tannkjøtt

Behandling av synlig tannkjøtt med muskelavslappende middel

Hvis du sjeneres over synlig tannkjøtt når du smiler eller ler, så kan vi behandle dette på en effektiv og skånsom måte. En behandling med muskelavslappende middel hemmer nerveimpulsene til muskelen som trekker leppen oppover når man smiler. Behandlingen tar ikke mer enn ca. 30 minutter, og gjennomføres ved to til fire små stikk.

Behandlingen er nesten helt fri for smerte, og du vil få synlige resultater i løpet av noen dager. Resultatet av behandlingen vil bli at mindre av tannkjøttet er synlig når man smiler.

Resultatet er midlertidig, og har en varighet på ca. 3 måneder. For å vedlikeholde resultatet må behandlingen gjentas. Vi understreker at dette regnes som off-label bruk av legemiddelet, og den er ikke alminnelig anerkjent. Behandlingen innehar også risiko for bivirkning og komplikasjon slik dette er beskrevet her.

Behandlingen forutsetter en konsultasjon og ordinering fra vår ansvarlig lege.

Behandling av synlig tannkjøtt med filler

Med leppefiller kan vi øke størrelsen på leppene. Dette er en behandling hvor hyaluronsyregele ("Lip fillers") injiseres i leppene for å definere leppekontour og øke volumet. Litt avhengig av pasientens anatomi og smil kan dette være korrekt behandlingsform. Behandlingen innehar risiko for komplikasjoner og bivirkninger. Trykk på linken nedenfor for å lese mer om disse: