Sur munn

Sur munn / Nedovervendte munnviker

Plages du over sure munnviker?

Vi har et betydelig antall muskler i ansiktet med ulike funksjoner. Noen muskler i og rundt munnen trekker leppene til siden og oppover når vi smiler. Muskelen som heter heter "Depressor Anguli Oris (DAO") drar munnvikene nedover. Musklene jobber sammen for at vi skal kunne uttrykke oss selv ved å smile, være glad, sint eller sur avhengig av hvilket humør vi er i.

Noen opplever imidlertid at de ser sur ut uansett om de glad eller ikke. I slike tilfeller peker munnvikene peker nedover hele tiden, og gir en indikasjon av at man er sur. Slike tilstander kan gå ut over selvtilliten, og påvirke humøret til den det gjelder. Hvis man har sure munnviker så kan det være forårsaket av at Despressor Anguli Oris, som trekker munnvikene nedover, er for stram. Munnvikene kan også begynne å henge som følge av tap av ansiktsfett og elastisitet i ansiktet, slik at dypre furer/linjer dannes i linjene fra munnvikene og ned mot haken. Slike vertikale linjer og søkk fra munnviken kalles på det kosmetiske fagspråket for "marionettelinjer".

Hvis plages av slike linjer bør du være klar over at det finnes behandlinger som både kan forebygge og behandle "sure munnviker".

Effektiv og skånsom behandling av sure munnviker

Dersom Despresso Anguli Oris er for stram, så kan vi løfte munnvikene med noen dråper muskelavslappende middel. Dette har som effekt at musklene hindres i å sende signaler. Behandlingen får den overaktige og stramme muskelen som trekker munnvikene nedover til å slappe av, og dermed vil resultatet bli at munnvikene løftes. Selve behandlingen tar ikke mer enn ca. 30 minutter, og forårsaker lite smerte. Det er normalt ingen nedetid, og du kan gå tilbake til daglige gjøremål med en gang. De vanligste bivirkninger er blåmerke, rødhet og hevelse, som går over innen kort tid. Slik behandling regnes som off-label, og er ikke alminnelig anerkjent fordi det brukes utenfor godkjent bruksområde. Slik behandling innehar også mulig risiko og bivirkning slik dette er beskrevet her.

Resultatene er ikke synlige med en gang, men vil komme gradvis i løpet av noen dager. Resultatet av behandlingen er heller ikke permanent, og for å vedlikeholde resultatet må behandlingen gjentas ca. hver 3. måned. Behandlingen forutsetter en konsultasjon og individuell ordinering fra vår ansvarlige lege.

I noen tilfeller er det nødvendig å kombinere botulinumtoksininjeksjoner med filler. Filler er en hyaluronsyregele som kan skape volum, og glatte ut rynker. Dersom filleren injiseres i marionettelinjene vil denne gi støtte opp under munnvikene slik at de får et løft. Filler i munnvikene regnes for å være en skånsom og tryggbehandling, og risikoen for komplikasjoner eller bivirkninger lav. Det er imidlertid viktig å være klar over at risikoen finnes, og hvilke konsekvenser behandlingen kan få dersom uønskede bivirkninger oppstår. Vi ber sette deg grundig inn i disse før du eventuelt bestiller time.

I enkelte tilfeller er det nødvendig å behandle nedovervendte munnviker på flere måter. Våre kosmetiske sykepleiere på Vanity Beauty Clinic har betydelige erfaring med behandling av sure munnviker - her vil du møte autoriserte behandlere med høy faglig kunnskap, vi kan i løpet av en konsultasjon gi deg råd om hvilken behandling som er mest aktuell for deg.

Send oss gjerne en e-post eller melding på Instagram eller Facebook dersom du har spørsmål om behandling av sure munnviker.

Anbefalte behandlinger mot nedovervendte munnviker