Fett under haken

Behandling mot uønsket fett under haken

Mange av oss har både litt ekstra hud og fett under haken, og på folkemunne omtales dette ofte som "Dobbelthake". Selv om overvekt er den vanligste årsaken til fett under haken, er det langt ifra alle som nødvendigvis er det. Årsaken kan skyldes ujevn fettfordeling, og det kan dermed også oppstå hos slanke. Dersom det skyldes en slik uvanlig fettfordeling, er årsaken ofte genetisk. Da er det sjeldent at slanking eller å prøve å trene bort fettet hjelper. Er du usikker på om du trenger fettfjerning eller oppstrammende behandling kan du komme på en konsultasjon og prate med en av våre behandlere.

Fjerning av fett under haken

Mange spørs oss hvordan de kan bli kvitt fett under haken. Vi kan enten fryse fettet, eller bruke vi et legemiddel som inneholder deoksykolsyre. Individuell ordinering er nødvendig, men koster ingenting. Både kulden og virkestoffet i legemiddelet ødelegger fettcellene slik at de mister evnen til å lagre fett. Resultatet er permanent, og fettcellene vil forbli ødelagte. Behandlingen vil også ofte gi en oppstrammende effekt og mer markert kjevelinje og profil. Fjerning av fett under haken med kulde eller deoksykolsyre regnes for å være en effektiv metode for å fjerne fett uten kirurgi, og er et godt alternativ dersom man ikke forventer tydelige resultater innen kort tid.

Antallet behandlinger som er nødvendig for å fjerne fett under haken varier med mengden fett og må vurderes av vår lege, men generelt kan 2 - 4 behandlinger med 2 - 3 ukers behandlingsintervall være nødvendig.

Hvordan foregår behandlingen?

Behandling med deoksykolsyre for fjerning av fett under haken tar ca. 30 minutter. Man vil først få litt bedøvelse i området og deretter settes produktet i små mengder med en tynn nål. Rett etter behandling vil de fleste hovne opp, og hevelsen avtar etter 3 - 7 dager. Dette er helt normalt, men det kan være lurt å tilpasse behandlingstidspunktet.

Behandling med kulde tar ca. 45 minutter, og det er ikke nødvendig med lokalbedøvelse.

Vanligvis trengs det flere behandlinger for å oppnå maksimal effekt, og det er først etter 8 uker at resultatene virkelig kommer til syne.

Det er viktig å være klar over at det er risiko forbundet med alle våre behandlinger. Les mer om disse, og gjeldende priser for   fjerning av fett under haken ved å trykke på linken under: