Microneedling behandling - Alt du må vite

Har du tidligere slitt med akne og har nå arr som er vanskelig å bli kvitt? Eller virker huden slapp og gusten? I løpet av livet kan vi oppleve både små og store forandringer i huden, både i form av misfarginger, arr, redusert produksjon av vitale proteiner og mer.

Heldigvis finnes det flere behandlinger på markedet for en sunnere og friskere hud. En av disse er Microneedling, en stadig mer ettertraktet behandling.

Microneedling har blitt brukt helt siden 1995, men med nyere teknologier tilgjengelig, samt mer informasjonsdeling, har behandlingen blitt svært populær i nyere tider.

Hva er det?

Microneedling er et begrep som brukes om ulike behandlinger som tar for seg penetrering av huden med små nåler. Dette må ikke forveksles med dermabrasion som baserer seg på å føre et apparat med en tupp som kan minne om sandpapir over huden.

Hvordan fungerer det?

Måten det fungerer på er at nålene skaper små, mikroskopiske kanaler i hudlaget. Når huden blir påført et mini-traume fra nålestikkene vil huden automatisk ønske å reparere dette. Dette setter i gang en prosess i huden som fører til at det produseres nye mengder med kollagen og elastin. Samtidig bidrar dette til at huden selv er i stand til å bedre ta opp tilførte vitaminer og næringsstoffer.

Nålene kan innstilles med en dybde på 0,25 til 3 mm. Dette tillater oss å jobbe i ulike hudlag og samtidig tilpasse behandlingen etter hver enkelt pasient.

Hvorfor er det viktig med produksjon av kollagen og elastin?

Kollagen

Kollagen er en viktig strukturell komponent i huden og har flere funksjoner. Kollagen gir huden dens styrke og struktur ved å danne et nettverk av fibriller som gir huden dens fasthet og elastisitet. Kollagen bidrar også til å holde på fuktighet i huden ved å danne et støttende lag som hjelper huden å bevare fuktigheten. Videre fungerer kollagen som en beskyttende barriere mot ytre skader og skadelige miljøfaktorer som UV-stråler og forurensning. Kollagen er også involvert i hudens regenereringsprosess ved å stimulere produksjonen av nye hudceller og bindevev. Kollagenproduksjonen er noe som vil avta med alderen, og dette kan føre til aldringstegn som rynker og tørr hud. Tilskudd av kollagen kan derfor bidra til å redusere disse aldringstegnene og gi en mer ungdommelig og strålende hud.

Elastin

Hovedfunksjonen til elastin er å gi huden elastisitet, noe som betyr at huden kan strekkes og deretter gå tilbake til sin opprinnelige form. Dette er spesielt viktig for å opprettholde hudens fasthet og ungdommelige utseende. Elastin fungerer sammen med kollagen for å gi huden dens styrke og elastisitet. Der hvor kollagen gir huden sin fasthet og struktur, gir elastin huden sin evne til å strekke seg og gå tilbake til sin opprinnelige form. Akkurat som med kollagen, reduseres produksjonen av elastin også med alderen. Dette kan føre til tap av elastisitet og fasthet i huden, som kan resultere i rynker og løs hud. Derfor er det viktig å ta vare på huden og øke produksjonen av elastin og kollagen for å opprettholde en sunn og ungdommelig hud.

Hva hjelper det mot?

Microneedling kan brukes på et stort spekter av hudproblemer. Ettersom microneedling fører til fornyelse av huden har det gode effekter på arr, rynker, slapp og gusten hud, ujevn hudtone, pigmenter og solskader.

For de som sliter med hud som ikke tar opp næringsstoffer vil også microneedling gi et langt bedre utgangspunkt for cellene får tilført de næringsstoffene de trenger.

Hvem kan benytte det?

Microneedling egner seg svært godt for alle hudtoner og hudtyper. Behandlingen tar verken i bruk varme eller frekvenser som kan skade hudlaget hos enkelte. Med det sagt er det vanlig at huden kan bli litt øm og rød, noe som gir en varm følelse, under behandlingen. Microneedling behandling er også mulig å tilpasse den enkelte pasient, både med tanke på dybden nålene stemples ned i huden samt hvilke næringsstoffer som skal tilføres huden i ettertid.

Hovedsakelig er dette en behandling for alle som ønsker å forbedre hudens generelle utseende, tekstur og tone. Hvis dette er noe du ønsker, kan du booke en time hos oss!

Hvem kan ikke benytte det?

Til tross for at microneedling er en relativt skånsom behandling finnes det enkelte grupper som behandlingen ikke vil være aktuell for. Sliter du med et eller flere av punktene som er listet opp nedenfor vil dette måtte tas hånd om før du kan utføre behandling med microneedling.

• Aktive akne utbrudd
  • Aktive herpesutbrudd
  • Gravide
  • Ammende
  • Mindreårige

Grunnen til at flere av disse tilstandene kan by på problemer kommer av at det er fare for bakteriespredning. Med microneedling åpnes det ganger ned i hudlaget. Kommer bakterier til i disse kan dette føre til at det utvikler seg en infeksjon i huden. Det er derfor veldig viktig at huden er frisk når du skal utføre behandling med microneedling.

Før behandling med microneedling

Etter å ha booket en time for microneedling vil du bli kalt inn til en konsultasjon med behandler. Her snakker vi om forventninger, ønsker, tidligere sykehistorie og gir deg en innføring i hvordan behandlingen vil foregå.

Under behandling med microneedling

Før behandlingen starter, vil hudterapeuten rense og forberede huden. Dette kan inkludere en mild rens, toner og en fuktighetskrem. Deretter vil det bli påført en bedøvelseskrem for å redusere eventuelt ubehag under behandlingen. Kremen blir påført på det aktuelle området og vil deretter måtte virke virke i noen minutter før behandlingen starter.

Når huden er forberedt, vil hudterapeuten starte behandlingen med microneedling. Håndstykke vil bevege seg over huden og skape små nålestikk, og dette kan føles som små prikker eller stikk på huden.

Behandlingen tar vanligvis mellom 20 og 30 minutter, avhengig av størrelsen på området som skal behandles.

Etter behandlingen vil hudterapeuten påføre et beroligende eller fuktighetsgivende serum på huden for å hjelpe den å komme seg raskere og gi optimal effekt av behandlingen

Effekt av behandling med microneedling

Vanligvis vil du kunne se en tydelig forskjell allerede rett etter behandlingen. Huden vil føles mer frisk, fuktig og ikke minst spenstig! Resultatene vil naturlig variere ut i fra hvor dyp behandling du har gjennomført, og hvilket formål du har med behandlingen. Hudfornyelse er en prosess som er avhengig av hudens egen evne til å reparere seg selv etter mini-traume har blitt påført. Det betyr også at gjentatte behandlinger vil være nødvendig for å kunne se en betydelig forskjell i hudens tekstur, utseende og tone.

Risiko og bivirkning av microneedling

Enhver form for microneedling-behandling med nåler innebærer en viss risiko for infeksjon, blødning, smerte, utilsiktede vevsskader og potensielle senfølger. I tillegg kan nålestikkene føre til risiko for vasovagal synkope (besvimelse).

Etter microneedling-behandlingen kan du oppleve hevelse, rødhet og blåmerker i det behandlede området. Disse bivirkningene vil vanligvis avta i løpet av omtrent 10 dager.

Det er også viktig å være oppmerksom på muligheten for allergiske reaksjoner mot de aktive stoffene som brukes i behandlingen.

Selv om microneedling generelt er en trygg og effektiv metode, er det viktig å søke behandling hos kvalifisert helsepersonell med erfaring i prosedyren for å minimere risikoen for uønskede komplikasjoner. Hvis du opplever unormalt langvarig smerte eller andre bekymringsfulle symptomer etter behandlingen, bør du kontakte klinikken umiddelbart for nødvendig oppfølging og veiledning.

Microneedling pris

Her på Vanity tilbyr vi ulike behandlinger med microneedling. Hos oss kan du velge mellom enkel behandling med microneedling eller behandlinger som kombinerer microneedling med andre effektive behandlinger.

Microneedling Dermapen 4 - Pris: Kr 2200,- / t

Microneedling + meso og kjemisk peel - Pris: Kr  2700,- / t

Hos oss utføres microneedling ved bruk av dermapen som sørger for en kontrollert behandling. Dette er et mekanisk apparat som håndholdes og føres over det aktuelle behandlingsområde. Nålene fører til minimalt med ubehag, og vil for de fleste oppleves som en prikking. Har du sensitiv hud kan det være litt ekstra merkbart om microneedlingen foregår i nærheten av bein.

Her på Vanity møter du flinke og hyggelige behandlere som hjelper deg å finne ut av hvordan du kan få mest mulig ut av behandlingen du velger!

Bestill en behandling med microneedling her!